Campagnes triggeren

Met de MailPlus-producten Marcom Campaigns , eCom Business en eCom Enterprise kunt u zonder technische kennis automatische campagnes inzetten. Deze automatische campagnes worden ook wel ‘event-driven’, ‘event-based’ of ‘trigger-based’ campagnes genoemd. Dit betekent dat er naar aanleiding van een gebeurtenis, automatisch een campagne wordt gestart voor een bepaald contact. Binnen zo’n campagne kunnen er diverse stappen worden ingesteld, zoals het versturen van een e-mail, databasewijziging of SMS. Deze krachtige functie in MailPlus is aan te sturen vanuit een gekoppeld systeem.

Campagnes aansturen

Campagnes ophalen

Om de MailPlus-campagnes extern aan te sturen, dienen deze campagnes eerst ingesteld te worden in het gekoppelde systeem. Hiervoor is het mogelijk om de lijst van campagnes uit MailPlus op te halen, zodat de campagnes gekoppeld kunnen worden aan gebeurtenissen of acties in het gekoppelde systeem. Hieronder een voorbeeld hoe deze configuratie eruit zou kunnen zien:

mapping_campagnes

Verwijzing technische documentatieTechnische documentatie:

Ophalen van alle campagnes

Campagnes triggeren

Stuur met de API vanuit het gekoppelde systeem automatische campagnes aan in MailPlus. Het aansturen van campagnes wordt ook wel triggeren genoemd. Trigger bijvoorbeeld met de API een automatische welkomstcampagne, uitnodiging voor een enquête of afhandeling van een brochure aanvraag. Het kan een automatisch proces zijn op de achtergrond of een handmatige handeling van de gebruiker in het gekoppelde systeem.

Om een campagne te triggeren vanuit het systeem is naast de API ook een campagnecode nodig uit MailPlus. Met de campagnecode herkennen MailPlus en uw gekoppelde systeem welke campagne er getriggert moet worden. Creëer een campagnecode door een campagne aan te maken in de Campaign Manager in MailPlus.

Dit doet u als volgt:

    1. Ga naar de module Campaign Manager
    2. Druk op het tabblad “Campagne opstellen”
    3. Geef een naam, eventuele omschrijving en campagnedoorlooptijd op
    4. Kies bij type triggers voor “Externe trigger”
    5. Geef een herkenbare naam voor uzelf en uw collega’s op en druk op OK

    6. Vervolgens ziet u de campagnecode die u in uw systeem moet verwerken

Verwijzing technische documentatieTechnische documentatie:

Triggeren van een campagne voor een bepaald contact

Campagnes stoppen

Voor sommige campagnes is het noodzakelijk om ook het stoppen ervan te laten aansturen door het gekoppelde systeem. Een voorbeeld: Er wordt een life-cycle-campagne voor een contact getriggerd op het moment dat de status van ‘prospect’ naar ‘klant’ wordt omgezet. Wordt deze klant onverhoopt ex-klant? Dan dient de life-cycle-campagne gestopt te worden voor het contact. De campagnestappen die voor dit contact nog moesten plaatsvinden, worden dan niet meer uitgevoerd.

Verwijzing technische documentatieTechnische documentatie:

Stoppen van een campagne voor een bepaald contact

Personalisatie velden in uw campagnebericht

Het is mogelijk om in je campagnebericht personalisatievelden toe te voegen die gevuld worden vanuit je CRM in plaats vanuit MailPlus. We noemen dit campaignfields.
Een voorbeeld waar je campaignfields voor kunt gebruiken is factuurgegevens in een intene notificatie:

Factuurgegevens:
Bedrijfsnaam klant: [campaignfield:customeompany]
Adres: campaignfield:customerAddress]
Postcode:[campaignfield:customerZipcode]
Plaats: [campaignfield:customerCity]

E-mailadres voor factuur:[campaignfield:invoiceEmail]
BTW-nummer:[campaignfield:invoiceVatNumber]

Een voordeel van het gebruik van campaignfields is dat deze data niet opgeslagen wordt in de MailPlus database. Op het moment van verzending worden de velden met de API gevuld vanuit je CRM. Zo heb je altijd de meest up-to-date gegevens voor handen.

Hoe werken campaignfields?

In je bericht of template zet je placeholders neer. Dit houdt in dat je aangeeft waar en welke informatie getoond moet worden.

Bijvoorbeeld:

Factuurgegevens
Bedrijfsnaam klant:[campaignfield:customerCompany]
PO nummer:[campaignfield:invoiceCharacteristic]

De volgende parameters kunnen gebruikt worden:

  • Name: de naam van de placeholder. Bijvoorbeeld: customerCompany
  • Type: het type waarde; dit kan zijn: string, productlist of url. Wanneer je geen type meegeeft, dan is het standaard “string”
  • Value: de waarde die je meegeeft. Bijvoorbeeld: Spotler.
    Values: dit wordt gebruikt wanneer het type een productlist is. Dit veldtype is een array (rij), wat inhoudt dat er meerdere producten ingezet kunnen worden

De trigger ziet er dan als volgt uit:

De placeholder namen worden door middel van “[campaignfield:name]” in een bericht geplaatst.

Let op: In een bericht kun je meerdere campaignfields toevoegen. Er zijn drie aandachtspunten:

  • De campaignfield name moet uniek zijn
  • De campaignfield name mag geen spaties bevatten
  • De campaignfield name is hoofdlettergevoelig

Kant-en-klare campagnes van MailPlus eCom

In elk MailPlus eCom-account staan 5 kant-en-klare campagnes. Drie van deze campagnes zijn aan te sturen vanuit de webwinkel, omdat ze inspelen op het gedrag van de klant. Voor aansturing maken ze gebruik van een zogenaamde “Externe trigger” in MailPlus. Het gaat om de:

  • Welkomstcampagne (n.a.v. een nieuwsbriefinschrijving)
  • Verlaten winkelwagencampagne
  • Product review campagne

De overige twee campagnes starten op basis van een datum in MailPlus. De ‘geboortedatum’ voor de verjaardagscampagne en de ‘laatste aankoopdatum’ voor de win-back campagne.

API-Campagne_overzicht

Welkomstcampagne

WelkomstcampagneDirect na een nieuwsbriefinschrijving binnen de webwinkel dient niet alleen het contact te worden toegevoegd aan MailPlus, maar kan ook gelijk de welkomstcampagne worden getriggerd voor het contact. Hiermee ontvangt de respondent een bevestiging van zijn inschrijving per mail. Houd er rekening mee dat aanmelden voor de nieuwsbrief in een webwinkel vaak op diverse plekken kan gebeuren: een apart formulier of een checkbox bij het bestelproces, etc. Vaak is er binnen een de webwinkel ook een mechanisme actief dat een aanmeldbevestiging verstuurt. Deze dient natuurlijk uitgeschakeld te worden.

» Lees de toepassing “Welkomstcampagne” voor meer uitleg over de inzet en werking

Verlaten winkelwagencampagne

Verlaten winkelwagencampagneVeel webwinkels beschikken over een mechanisme dat verlaten winkelwagens bewaard. Hier kunt u mooi gebruik van maken voor de aansturing van de verlaten winkelwagencampagne in MailPlus.

Bij het triggeren van deze campagne kunnen door de webwinkel gegevens van de winkelwagen worden meegestuurd naar MailPlus. Gegevens als producten, links, afbeeldingen en vouchers vormen de inhoud van het e-mailbericht dat naar de webwinkelbezoeker wordt verzonden. Deze gegevens worden “campaignFields” genoemd en hebben een naam, één of meerdere waardes en soms een type.

Productgegevens tonen in een campagnebericht
Om de producten van de verlaten winkelwagen in het campagnebericht te tonen is het alleen noodzakelijk om de unieke productid’s door te geven. MailPlus plaatst op basis van deze id’s de juiste producten in het bericht, want alle benodigde gegevens zijn al voorhanden door de productsynchronisatie. Om de campagne zonder extra handelingen meteen te laten werken in MailPlus, is het nodig om de juiste naamgeving te hanteren bij naam en type:

  • naam = “productlist”
  • type = “PRODUCTLIST” (in hoofdletters)

Link naar de winkelwagen tonen in campagnebericht
Ook de link naar de verlaten winkelwagen kan automatisch geplaatst worden in het campagnebericht. Om de campagne zonder extra handelingen meteen te laten werken in MailPlus, is het nodig om de juiste naamgeving te hanteren bij naam:

  • naam = “linktocart”

» Lees de toepassing “Verlaten winkelwagencampagne” voor meer uitleg over de inzet en werking

Product review campagne

Product review campagneDe automatische ‘Product Review-campagne’ van MailPlus maakt het verzamelen van waardevolle reviews heel eenvoudig. Zodra er in de webwinkel een aankoop is gedaan en deze order op de status “Completed” is gezet, wordt de campagne in MailPlus gestart. MailPlus stuurt vervolgens na 14 dagen automatisch een e-mail met de aangeschafte product(en). Per product wordt de klant gevraagd een review te schrijven.

In het bericht van de Product Review-campagne worden dus automatisch de producten geplaatst die onderdeel waren van de order. Lees bij de Verlaten Winkelwagencampagne hoe dit in z’n werk gaat. Het is daarnaast mogelijk om per product een link naar een specifieke review-pagina op te nemen in het bericht.

» Lees de toepassing “Product review campagne” voor meer uitleg over de inzet en werking